Skip to main content

Orang Politik Kebuluran Kuasa Forex


Gerakan politik orang Cina amat kompleks sekali dan penuh dengan gabungan yang tersirat dan tersurat. Orang Cina pun terkenal dengan sikap secreto e subtil nya. Membrat satu generalisasi mungkin satu perkara yang merumitkan kerana masyarakat Cina adalah masyarakat minoriti yang sentiasa menggunakan pragmatismo untuk mencapai objektif kelompok. Mereka pula mempunyai falsafah hidup yang berbeza walaupun dalam kelompok yang sama. Ada yang liberal moderno, ada yang radikal moderno dan ada yang radical conservador. Masyarakat Cina pula sudah menjadi sofisticado dengan segala dicas e truque untuk sobrevivem di negara yang mempunyai sejarah yang jelas bahawa mereka adalah kelompok imigrante hasil dari dasar penjajah yang menggunakan buruh asing untuk memajukan jajahan takluk. Terdapat banyak persamaan politik orang Cina di negara lain dengan Malásia tetapi di Malásia orang Cina amat bernasib baik segundo status de status ekonomi setelah Malásia mencapai kemerdekaan. Mereka di beri keistemewaan politik dan ekonomi yang boleh dikatakan sama dengan penduduk tempatan. Liberalisasi Malásia telah meletakkan ramai orang Cina menjadi menteri utama dan hartawan yang kaya raya. Masyarakat Cina wujud di Indonésia, Tailandês, Vietnã, Ilhas do Pacífico, EUA, Reino Unido, Canadá, Austrália, Austrália, Dinamarca, Índia, Dinamarca, Dinamarca, Índia, Austrália. Kekuatan tuan rumah bergantung rapat dengan aktivisme masyarakat Cina dalam politik, ekonomi dan social. Sifat ke Cinaan yang tinggi sentiasa de kekalkan dalam bentuk budaya, demográfico dan pertuturan. Kebuluran dan kemiskinan di zaman penjajahan telah membawa orang Cina ke TANAH MELAYU da Indonésia sebagai buruh murahan kepada penjajahan Inggeris. Pengalaman berniaga di kampung asal telah menyebabkan masyarakat Cina cepat menguasai bandar dan segala urusan tranksasi ekonomi TANAH Melayu dan Indonésia. Walau pun orang Melayu sudah chut berniaga di bandar besar namun mereka hanya tertumpu di pasar dan gerai kecil. Masyarakat Cina mula membina deretan kedai papan dan batu sebagai premis perniagaan apabila mereka sudah dapat mengumpul modal yang cukup. Pertukaran idéia perniagaan di antara keluarga dari tanah Cina hingga ke luar negara yang lebih maju telah menyebabkan masyarakat Cina lebih mahir dengan mengexploit dan memonopoli peluang perniagaan yang wujud di Singapura, Penang, Ipoh dan bandar lain. Kehadiran bank saudagar turut membantu masyarakat Cina dari segi pengaliran modal. Sistem perkapalan dan forwarding di wujudkan untuk mengerakkan barang dari TANAH MELAYU ke Singapura dan di edar keseluruh dunia. Singapura menjadi hub perniagaan orang Cina. Kepesatan monopoli perniagaaan di TANAH MELAYU telah menyebabkan timbul perasaan um senso de poder di kalangan masyarakat Cina sehingga kaum Melayu di anggap sebagai malas, bodoh, tidak kreatif dan hanya menjadi pelanggan yang boleh di manipulasi. Psicologia ini begitu tebal sehingga ia diwarisi secara indireto generico generico. Sikap orang Melayu meYAkan persepsi ini menyulitkan lagi keadaan sehingga pemimpin Melayu sendiri terpengaruh dengan persepsi nagative ini sehingga sekarang. Kadang-kadang orang Melayu tidak boleh keluar dari psychic kerana sikap pemimpin Melayu yang menerima apa yang di persepsikan oleh orang Cina terhadap orang Melayu. Orang Cina mula bertambah yakin dan mula mengembangkan kuasa politik melalui kongsi gelap haram dan persatuan persatuan Cina. Semua in telah memberi satu sensação de autonomia e poder de uma identidade pessoal. Sampai sekarang kongsi gelap wujud tetapi ia lebih sofisticado. Pada masa yang sama berlaku kebangkitan rakyat yang kuat di kalangan orang Melayu yang menuntut kemerdekaan dan membiarkan dulu masalah monopoli orang Cina di selesaikan kemudian. British telah mensyaratkan parti Cina dilibatkan dalam parti yang akan menyambut kemerdekaan iaitu Perikatan. Dari sinilah bermula politik grupo de pressão Cina yang kuat terhadap UMNO yang perlukan undi Cina untuk menghadapi pengaruh saudara mereka sendiri dari parti pembangkang. Di bawah Jepun orang Cina di layan dengan buruk dan ini menyebabkan mereka memberontak melalui parti Komunis. Parti Komunis terus menentang kerajaan selepas merdeka namun di patahkan oleh orang Melayu dan kaum bukan Melayu yang anti komunis. Sikap menentang kerajaan memerintah oleh parti Komunis masih wujud dalam pemikiran orang Cina, bukan dalam bentuk parti Komunis tetapi dalam bentuk lebih halus melalui plataforma yang berlainan. Dari segi sejarah orang Cina di Selatan Cina, penentangan terhadap kerajaan puser telah kuat didalam budaya mereka akibat perebutan kuasa istana. Persoalannya timbul, mengapa orang Cina di Indonesia boleh di asimilisasi atau de integrasiakan dalam masyarakat Melayu tetapi tidak dengan orang Cina di Malaysia. Jawabnya, ia terletak pada kepimpinan. Kepimpinan Indonesia kuat kerana mereka mendapat kemerdekaan tanpa di beri syarat oleh penjajah tetapi di Malásia penjajah yang menentukan formato kemerdekaan. Yang Keduanya ialah sensação de poder. DiIndonesia, 270 milhões de adalah terlalu kuat bagi orang Cina Indonésia untuk mengambil risiko membuat desakan tetapi di Malásia orang Cina merasakan mereka mempunyai kekuatan yang agak kuat untuk membuat desakan. Oleh itu boleh dikatakan aktivism masyarakat Cina di negara luar bergantung kepada kekuatan pemimpin politik negara dan kekuatan rakyat tempatan. Sikap Singapura terhadap Malásia e Indonésia dalam politik sekarang pun berbeza. Orang Cina di USA da Austrália, di zaman awal penghijrahan orang Cina, dilayan semacam hamba. Sikap White Power telah menyekat masyarakat Cina dari membuat desakan dan ramai berhijrah kenegara lain. Politik orang Cina di Malaysia selepas 50 tahun mula ousado e aventureiro. Desakan dari DAP, MCA telah tidak ada bezanya melainkan plataforma berbeza. ONG orang Cina pula senada dengan parti politik Cina cuma mereka hanya bermain tarik tali sehingga tuan rumah merasa letih. Atau kita boleh umpamakan politik orang Cina seperti kapal selam di laut. Kadang-kadang ia mematikan enjin untuk mendengar deruan engin lawan dan kadang-kadang mereka mengangkat telescópio dan menterpedo karam kapal lawan. Rasuah dan kecelaruan politik tuan rumah telah banyak menguntungkan masyarakat Cina dalam mencatur politik mereka. Namun masyarakat Melayu bukannya statik dan mereka juga evoluem politicamente e economicamente dengan secara agressive. Sekarang sudah timbul ketidakpuasan yang tinggi terhadap kepimpinan Melayu yang ada tetapi orang Melayu lebih berhati hati membuat perubahan kerana takut perubahan akan membawa satu akibat yang lebih mudharat kepada kuasa politik mereka. Yang ketara nya, kebangkitan islamismo dan ummat di seluruh dunia ekoran penjajahan Barat kali kedua terhadap dunia islâmica telah memberi mereka acordar chamada untuk mengetahui danielan dan untuk berdikari dalam menentukan nasib mereka di bumi mereka sendiri. Sebarang percaturan tolo dan bodoh dari masyarakat Cina Malásia akan membawa natijah buruk kepada Malásia dan semua tidak mahukan nya. Sebenarnya dalam konteks politik negara sekarang, orang Melayu perlu sedar akan mainan politik khususnya kaum Cina. Bidang Ekonomi dan pendidikan yang menjadi teras dalam sesebuah negara telahpun dikuasai oleh kaum Cina cuma kuasa politik masih lagi belum dikuasai. Perbalahan yang berlaku di antara pimpinan MelayuIslam termasuk UMNO, PAS serta PKR (yang dipimpin oleh MelayuIslam tapi bawa perjuangan MelayuIslam) hanya akan menguntungkan kaum Cina da Índia. Bukan bermaksud untuk bersifat perkauman tetapi sifat dan budaya Melayu yang menjadi tunjang pembinaan negara Malásia semakin terhakis. Inilah yang sebenarnya yang mereka mahukan sebenarnya, dengan menghilangkan pengaruh Melayu dalam apa jua dasar dan kepentingan negara. Suara Politik BelantanSekali lagi, dunia menyaksikan bencana dahsyat da Somália e da Bahagian Lain di Tanduk Afrika yang kini digelar por kebanyakan petugas media sebagai Tanduk Kebuluran. Krisis kebuluran yang melanda wilayah itu meragut 29,000 nyawa kanak-kanak Somália berumur lima tahun ke bawah, hanya dalam tempoh tiga bulan lalu. Seramai 12 juta penduduk Somália memerlukan bantuan makanan dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) telah memohon sumbangan ASD2.4 bilion (RM7.16 bilion) daripada negara anggotanya namun sehingga kini, badan dunia itu hanya berjaya mengumpul separuh daripada jumlah itu. Kita semua perlu lebih berusaha untuk membantu penduduk Somália dan rantau itu. Negara kaya khususnya mempunyai kewajipan moral untuk membantu rakyat Somália yang kebuluran dan menderita. Jika salah satu tujuan berpuasa adalah untuk memahami dan menyelami kesusahan golongan miskin dan kebuluran, krisis de Somália ini menawarkan peluang kepada yang kaya untuk bermurah hati menyumbang kepada programa bantuan makanan PBB. Dalam krisis ini, adalah penting bagi setiap indivíduo biasa dan komuniti bertindak balas terhadap bencana di Somália dengan semangat perpaduan yang paling menyentuh jiwa. Seorang kanak-kanak lelaki berumur 11 de Ghana, Andrew Adansi-Bonnah melancarkan kempen untuk memungut 20 juta cedi Gana (kira-kira RM39 juta) untuk projek 8220Selamatkan Kanak-Kanak Somália daripada Kebuluran.8221 Satu lagi badan kebajikan di Gaza, Palestin menamakan Kempennya sebagai 8220Dari Gaza: Bersama Menyelamatkan Kanak-Kanak Somália.8221 Apabila golongan dengan keadaan hidup yang terhad dan tanpa sebarang harta bersedia berkorban untuk orang lain yang berada dalam keadaan lebih teruk berbanding mereka, ia memberi harapan kepada kemanusiaan. Apa punca sebenar Sementara kita menunjukkan komitmen kepada kesusahan penduduk Somália, kita juga perlu cuba memahami punca sebenar kebuluran itu berlaku. Kemarau, seperti yang ditonjolkan media, tidak dinafikan menjadi punca. Tetapi, ia bukanlah satu-satunya punca krisis itu. Somalia tidak mempunyai kerajaan yang berfungsi. Sepanjang tempoh 20 tahun lalu sejak Presiden Said Barre digulingkan, negara itu hanya dicemari kekacauan dan anarki. Jika Somália mempunyai kerajaan yang melaksanakan undang-undang dan peraturan, mungkin Kebuluran besar-besaran ini tidak akan berlaku. Semasa pertengahan 70-an, kemarau berpanjangan berlaku de Somália tetapi ia tidak menyebabkan kebuluran di seluruh negara kerana ada kerajaan yang bertindak pantas menanganinya pada waktu itu. Kebuluran de Somália juga berpunca daripada campur tangan kerap kuasa asing Dalam hal ehwal dalaman negara. Bertopengkan programa kemanusiaan PBB, Amerika Syarikat (AS) cuba menentukan arah tuju politik Somália pada 1992 dan 1993. Potensi minyak di Somália didakwa menjadi satu daripada dua sebab campur tangan AS itu. Satu lagi sebab adalah kerana kedudukan strategik Somália Yang digelar Tanduk Afrika itu. Namun campur tangan AS itu gagal malah menyebabkan kek Acauan lebih buruk di Somalia. Kerajaan boneka AS Selepas pengeboman berkembar kedutaan AS di Kenya e Tanzânia yang didakwa dilakukan kumpulan militan Al-Qaeda pada 1998, dan diikuti serangan 911 pada 2001, AS sekali lagi masuk campur dalam urusan Somália. Washington memberikan sokongan kepada Kerajaan Persekutuan Sementara (TFG) Somália bagi menghalang kebangkitan Kesatuan Pengadilan Islam (UIC) yang semakin popular. UIC berjaya menubuhkan kerajaan yang stabil pada 2006 yang menjamin undang-undang dan ketenteraman awam buat sementara waktu sebelum AS, melalui kerjasama rapat dengan kerajaan Etiópia menggulingkan kumpulan Islam isu dengan mendakwa pertubuhan itu mempunyai kaitan dengan Al-Qaeda. Bekas anggota UIC kemudian membentuk pergerakan gerila Segara besar-besaran de mengawal sebahagian besar negara termasuk kebanyakan kawasan di ibu negara Somália, Mogadishu pada Mei 2009.Perang saudara yang sedang berlangsung inilah menjadi halangan besar kepada penghantaran bekalan makanan kepada rakyat kebuluran. Selain itu, penghantaran makanan juga diganggu dengan sekatan dikenakan AS - PBB sebelum ini ke atas kawasan yang dikawal salah satu cabang kumpulan UIC, iaitu Al-Shabaab. Kumpulan Al-Shabaab didakwa menghalang agensi bantuan makanan antarabangsa daripada mencapai kubu kuat mereka kerana khuatir akan kehilangan kawalan di kawasan itu. Dan ini menyebabkan penduduk Somália yang Miskin dan Kelaparan Menj Adi mangsa dalam perebutan kuasa ini. Krisis Somália ini menunjukkan betapa pentingnya untuk mempunyai sebuah kerajaan berfungsi yang mampu menjaga rakyatnya dan pada masa yang sama bukan juga menjadi boneka kepada kuasa asing.

Comments